Två frågor till Alexandra Kindblom, strategisk kommunikationsrådgivare på Intellecta
Vilka är de största utmaningarna för kommunikation i framtiden och hur kan de övervinnas?
Utmaningen är kanske också möjligheten. Nästan allt är, eller kan vara, kommunikation. Väldigt mycket i själva verksamheten sker i ett kommunikativt gränslandskap. Vad arbetar ex Försäkringskassan och Röda Korset med? Kommunikation väl?
Samtidigt är det redan länge sedan vi hade kontroll på kanalerna. Vem pratar var och vad kan vi lite på? Vilka blir mina kanalval och vilka kan jag samarbeta med på ett tryggt och bra sätt utan att riskera mitt eget rykte eller varumärke?
Jag tror att det finns möjligheter här! Man behöver vara fast rotad i vad man står för och man måste våga vara kreativ samtidigt som man måste vara kritisk och vaken vad gäller plattformar att synas på. De som kan navigera i detta är framtidens kommunikativa vinnare.
Vilka möjligheter erbjuder AI kommunikationsbranschen?
Om vi använder AI rätt kan den hjälpa oss att bli väldigt mycket mer effektiva och mycket bättre på att agera datadrivet. Men jag tror att man också måste våga se att yrkesrollen (eller yrkesrollerna, för det är ju flera olika) inte kommer att se likadan ut ens om sex månader. Det finns självklart också en risk att vi i ännu högre utsträckning (om det är möjligt) översvämmas av riktigt dåligt innehåll, content.
Självklart kommer också tekniken bli bättre och bättre på att låta oss välja bort det vi inte vill se så att nå ut till nya målgrupper blir ännu svårare.
Därför är min gissning att lojalitet 2.0 blir den nya trenden. Och vi kommer se den typen av knep som tidigare använts vid prenumerationer och mot konsument även i andra sammanhang tror jag.
Men glöm inte, kommunikation är fortfarande det roligaste och viktigaste som finns!